7.21.2016

recept: kall avokadosoppa med ingefära & grapezest

Jag bara måste dela med mig av mitt bästa och somrigaste just nu vilket är DETTA:

Den krämigaste avokadosoppan som någonsin ~*smekt mina smaklökar*~. Äter den ca 4 gånger i veckan till lunch nu när det är svettvarmt och en varken vill äta varma rätter eller orkar stå någon längre tid i köket. Denna rätt tar seriöst fem minuter att svänga ihop, är vegansk, *fresh* och svalkande - och sa jag att den var DET GODASTE jag vet!? Ja du fattar ju. Kom, vi lagar!

Detta ☝ behöver du och här är måtten för 2 portioner:

1 avokado
1 näve frysta gröna ärtor
1 tsk tomatpuré
1 buljongtärning
5 dl kallt vatten
1 vitlöksklyfta
1,5 dl soygurt
1 halv chili
en bit ingefära
en kvarts rödlök
koriander
salt
peppar
zest från en citrusfrukt - jag använde blodgrape och det VAR SÅ GOTT! men all citrus funkar såklart

Så här gör du: hacka vitlök, chili och ingefära. Skär upp avokadon och rödlöken. Häll detta i en matberedare tillsammans med ärtorna, tomatpurén, soygurten och kryddorna. Riv ner ungefär en matskeds worth of grapefruktzest. Häll på det kalla buljongvattnet. Mixra tills konsistensen blir krämig.

Ta-daa! Klart, efter minimal ansträngning och med svaaaajngott resultat. Lova testa!

2 kommentarer:

  1. ååh! Det där ser ju supergott ut!! Måste testa nu någon varm sommardag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaaa! gör't!! så himela gott alltså

      Radera